SCOR Model voor supply chain excellence

Het SCOR model is het supply chain operations reference model. Het model helpt om de supply chain van een bedrijf of organisatie te analyseren en te verbeteren. Het SCOR model is in de jaren 90 ontwikkelend door The Supply Chain Council. SCC is gefuseerd met ASCM in 2014 om het model verder te ontwikkelen en vooruit te helpen. Visie Partners is een consulting partner die in samenwerking met ASCM bedrijven verder helpt door het analyseren van hun supply chain, en het begeleiden van supply chain transformatie. Voor ons speelt het supply chain operations reference bij het verbeteren van supply chains een grote rol om zeker te zijn van onze impact.

Een model voor het verbeteren van supply chain management

Wat kan supply chain operations reference?

 

Supply Chain Management (SCM) is een cruciale rol voor veel bedrijven. De supply chain omvat alles stappen om van een grondstof een product en/of diensten te maken die aan aan een klant geleverd word. Het SCOR model bied binnen deze keten handvaten om prestaties te meten en efficiënt analyseren mogelijk te maken. Deze prestaties worden samengevat als prestatie indicatoren. De prestatie indicatoren worden vergeleken met elkaar en met andere bedrijven om uit te zoeken waar de supply chains het beste verbeterd kunnen worden.

Deze verbeteringen gaan aan de hand van best practices en emerging practices, hierover later in deze blog meer. Het SCOR model meet bij bedrijven die deelnemen hoe efficiënt bepaalde processen van de supply chain zijn. Deze meting word gedaan met standaard metrics(KPI's), die zorgen ervoor dat in de gehele supply chain op dezelfde manier word gemeten. Wanneer de performance bekent is, kan deze vergeleken worden met de performance van andere bedrijven om een duidelijke inzicht in de supply chain performance te geven.

Het is meer dan een paar supply chain modellen, er word ook gekeken naar de individuele processen van de supply chain en hoe deze samenwerken. Dus of het nu gaat over voorraad management, supply chain planning, gereedschap, faciliteiten of het managen van productie. De Supply chain gaat over al deze onderdelen en allen worden toegepast in het referentiekader van het SCOR model.

Orchestrate, Plan, Source, Transform, Order, Fulfill, and Return

In het SCOR model zijn zeven processen onderscheiden waarvan een supply chain een of meerdere heeft. Zes van deze processen zijn niveau 1, Orchestrate is level 0 omdat dit boven alle andere processen staat. Onder ieder niveau vind je een verdere verdeling met meer details.Op de afbeelding kun je zien wat de samenhang is van elk van de zeven genoemde delen van de supply chain. De genoemde zes processen centraal zijn de basis voor elk bedrijf en hun interne process. fullfill van een leverancier sluit dus aan op de Source van uw eigen bedrijf. Niet alle supply chain processen zullen alle stappen bevatten.

Orchestrate

Orchestrate coördineert de supply chain processen van SCOR DS. Orchestrate richt zich op het creëren van bedrijfs- en supply chain-strategieën op basis van klant- en leverancierssegmentatie en duurzaamheid als input voor het stellen van strategische doelen. Orchestrate omvat het beheer van de strategie-implementatie en het gebruik van informatietechnologie en prestatiecijfers als input in continue verbeteringsprocessen. Orchestrate omvat ook risicobeheer, naleving en contracten om met onzekerheid om te gaan en gebruik te maken van insluiting van bedrijfsregels. Bedrijfsregels zijn de richtlijnen van hoe het bedrijf beslissingen neemt om de activiteiten van het bedrijf uit te voeren. Menselijke vaardigheden zijn essentieel om de prestaties van de supply chain te verbeteren. Orchestrate is de functie van het afstemmen van SCOR-processen activiteiten met betrekking tot het plannen en herplannen van de goederen- en informatiestromen voor vraag en aanbod.

 

Plan & Replan

Het planproces beschrijft de activiteiten om de werking van de supply chain te plannen. Er wordt gepland om de processen Order, Source, Transform, Fulfill en Return uit te voeren. De activiteiten omvatten het bepalen van eisen, het verzamelen van informatie over beschikbare middelen, het in balans brengen van eisen en middelen om de geplande mogelijkheden en hiaten in de vraag of middelen te beoordelen, en het vaststellen van acties om deze hiaten te overbruggen. Samen zijn Orchestrate, Plan en Regenerate elementen van een van de twee infinity loops.

Order

Het orderproces beschrijft de activiteiten in verband met klanten die producten en diensten kopen, met inbegrip van attributen zoals locaties, betalingswijzen, prijzen, uitvoeringsstatus en andere ordergegevens. Het orderproces omvat business-to-business, business-to-consumer en intracompany orders. De processen omvatten het plannen, sturen, bewaken en controleren van klantenorders, zoals orderbelofte, orderinvoer, orderpicking, verpakking en verzending, facturering en reconciliatie van de klantenrekening. Het proces houdt bij in welk stadium een order zich bevindt, wat de volgende stadia zullen zijn en hun tijdvereisten.

 

Source

Het Source-proces beschrijft de activiteiten in verband met het inkopen, bestellen en plannen van de bestelling, levering, ontvangst en overdracht van producten en diensten. De sourcing is voor producten en diensten die rechtstreeks in het product worden omgezet en voor artikelen die nodig zijn ter ondersteuning van transformatieprocessen zoals onderhoud. Het Source-proces omvat strategische sourcing en activiteiten om partnerschappen op te bouwen.

Transform

Het transformatieproces beschrijft de activiteiten die gepaard gaan met het creëren van producten en diensten. Producttransformatieprocessen omvatten grondstoffen en componenten met behulp van middelen als arbeid, machines en procestechnologie. Het transformatieproces maakt een onderscheid tussen een tastbaar product en ORR-artikelen.

Fulfill

Het Fulfill-proces beschrijft de activiteiten die verband houden met het uitvoeren van bestellingen of diensten van klanten, waaronder het plannen van de levering van bestellingen, picken, verpakken, verzenden, installeren, in bedrijf stellen en factureren. De afhandelingsprocessen omvatten business-to-business, business-to-consumer en intracompany bestellingen.

 

Return

Het Return-proces heeft betrekking op de retouren van materiële producten, diensten en MRO (Maintenance, Repair, and Overhaul) items. Terugzending van diensten omvat servicecomponenten van een klant terug door de serviceketen voor diagnose van de toestand, recht op evaluatie, terugplaatsing in Transform, of andere circulaire activiteiten.

3 niveaus van SCOR

Voor elk niveau-1-proces zijn er drie of meer onderscheidende niveau-2-processen. Elk proces van niveau 2 bevat proceselementen van niveau 3. Deze hiërarchische relaties zorgen voor procesclassificatie.

Bij het uitvoeren van een SCOR-project kunnen SCOR-gebruikers besluiten om sommige processen op een lager niveau, zoals die met betrekking tot sourcing, levering en inkoop, naar andere processecties te verplaatsen.

SCOR model racetrack

Om gebruik te maken van het SCOR model, is het voor bedrijven het handigste om een cyclus te creereren. Elke stap van dit racetrack helpt bij het verbeteren van de supply chain operations door inzicht te geven in de KPI's en de aandachtsgebieden. Het APICS SCOR model bied bedrijven die de racetrack gebruiken een duidelijke focus waar het process zich bevind.

SCOR racetrack

De racetrack helpt bij het toepassen van de uitkomsten van de supply chain analyse.

SCOR training

De belangrijkste cursus doelen van een SCOR model cursus zijn:

  • het ontdekken van de mogelijkheden en doelen van het SCOR framework.

  • Begrijpen van de structuren van het SCOR sourcebook

  • Ontdekken van de 4 onderdelen, prestatie, processen,

  • SCOR Model advies

  • Toepassen van The SCOR operating model

Wilt u meer weten over de SCOR TRAINING?
 

Gratis online toegang

Het nieuwe SCOR digital standard model is gratis toegankelijk voor iedereen. ASCM, het bedrijf dat het model onderhoudt, heeft ervoor gekozen de kennis en het model te delen met iedereen die daarin geïnteresseerd is. Om toegang te krijgen kunt u naar de volgende URL gaan: SCOR.ASCM.org.

Gratis 3-uur micro-learning

We bieden ook een gratis 3-uur durende micro-learning aan over SCOR. Tijdens deze introductie raakt u meer vertrouwd met het model en ontdekt u of SCOR iets voor u kan betekenen. Vul dit formulier in om toegang aan te vragen

 

Gewaardeerd door onze klanten met een:

pcp.jpg

logo ascm consulting partner.png

Contactgegevens

Telefoonnummer: 085 4013474
E-mailadres[email protected]

KVK nummer: 71052208

Ga direct naar:

 

© Visie Partners B.V. | Privacy policy | Algemene voorwaarden