Bullwhip Effect in de Supply Chain: Definities, Voorbeelden & Oplossingen

Het bullwhip-effect is een fenomeen in het beheer van de supply chain dat leidt tot buitensporige voorraadinvesteringen en overbevoorrading op het niveau van de leverancier, de importeur en de groothandelaar. Het illustreert hoe een kleine, lokale piek een veel groter dan verwacht effect kan hebben op een volledige toeleveringsketen of productiesysteem.

Deze "bullwhip" doet zich voor wanneer een bevoorradingsketen niet gesynchroniseerd is. Met synchronisatie bedoelen we dat partners in de toeleveringsketen samenwerken en gegevens uitwisselen over uitzonderingen op de verkoop, huidige voorraadniveaus, enz.

De naam "bullwhip effect" is afgeleid van het klappen van een zweep. Wanneer iemand met een bullwhip zwaait, klapt het uiteinde sneller dan de snelheid van het geluid, wat het hoorbare geklap veroorzaakt. In een toeleveringsketen waar een bullwhip-effect optreedt, bouwt de energie zich op en gelooft elke leverancier dat hij meer voorraad nodig heeft om aan de stijgende vraag van de klant te kunnen voldoen. Wanneer dit opwaartse momentum klapt, reageren bedrijven door hun voorraadniveaus te verlagen, wat in een latere fase weer tekorten veroorzaakt. Door dit stijgen en dalen zal het bullwhip-effect in de loop van de tijd duidelijker worden.

Een goede manier om een bullwhip-effect in supply chain management te illustreren is met de volgende video:

Wat is het Bullwhip Effect in Supply Chain Management?

De term "bullwhip effect" bestaat al jaren in kringen van supply chain management en verwijst naar de afnemende doorlooptijd en de toenemende voorraad- en vraagprognoses naarmate de prognoses en goederen in en uit elkaar bewegen in steeds grotere, complexere wereldwijde supply chains. Het is een belangrijke reden waarom de voorraad- en vraagprognoses vandaag sneller stijgen dan amper vijf jaar geleden.

Voorbeeld van het Bullwhip Effect in Actie

De feitelijke gevolgen van een bullwhip-effect kunnen tot een heleboel problemen leiden. Veel bedrijven gebruiken beperkte middelen om de goederen te produceren waarvan zij denken dat die nodig zijn. Wanneer het bullwhip-effect optreedt, worden veel van deze middelen verspild aan overtollige voorraden, terwijl bedrijven de capaciteit zouden kunnen gebruiken om aan de vraag van de klanten te voldoen.

Veel bedrijven die te kampen hadden met kleine tekorten tijdens de covid-19 en de tijden daarna, kozen ervoor om massaal in te kopen. Het inkopen van grote hoeveelheden leidde ertoe dat andere bedrijven hun benodigde onderdelen niet konden kopen. Meer dan twee jaar na de pandemie hebben veel supply chains nog steeds te maken met de schommelingen in de vraag. En hoewel de covid een grote verschuiving was voor elke supply chain, waren de schommelingen in de vraag van de klanten niet zo groot.

Een supply chain voorbeeld is WC papier. In veel Europese landen begonnen consumenten producten zoals toiletpapier te hamsteren. Deze consumenten gebruikten dat toiletpapier vervolgens en kochten het niet weer totdat het op was. Waar de eerste vraagpiek aanzienlijk was, veranderde de gemiddelde vraag op lange termijn niet.

Het is belangrijk om in de supply chain strategie rekening te houden met verschuivingen in het vraagpatroon. De supply chain gaat uiteindelijk om het bedienen van de klantvraag. 

Oorzaken van het Bullwhip Effect

De term bullwhip effect is afkomstig van supply chain management consultant Dr. Jochen Kallen. Kallen observeerde het resultaat in een toeleveringsketen waarin hij bijhield dat klanten bij de inkoop van één eindproduct sterk reageerden op het eindproduct dat werd ingekocht, alsof het ingekochte eindproduct van mindere kwaliteit was en de kans groter was dat het niet op voorraad was. Kallen vergeleek deze reactie vervolgens met de aankoop van een volledig gescheiden toeleveringsketen, waarbij de aankoop van één uiteinde geen probleem was, en de aankoop van het volledige uiteinde resulteerde in een veel sterkere reactieve reactie.

Impact op supply chain management

Het bullwhip-effect heeft de zwaarste gevolgen gehad voor het beheer van de toeleveringsketen, aangezien de partijen die betrokken zijn bij de vervaardiging of de verkoop van een product, met inbegrip van groothandelaren en kleinhandelaren, in hoge mate blootgesteld zijn aan de potentiële gevolgen van de verkoop of de fabrikant.

Is MRP de oorzaak?

Wanneer wij de prestaties van de toeleveringsketen analyseren, zien wij meestal dat de oorzaak van het bullwhip-effect wordt vergroot door de mechanismen van MRP of andere prognosemethoden. Een kleine beweging aan de vraagzijde verandert de productieschema's in de gehele toeleveringsketen. Hierdoor zal het bullwhip effect van nature optreden in MRP gestuurde systemen. Het resultaat is overtollige voorraad, terwijl er ook te weinig voorraad is om aan de vraag te voldoen.

Hoe kan de supply chain het bullwhip effect verminderen?

De beste manier om de effecten van het bullwhip-effect te verminderen is de voorraadniveaus te verlagen en stabiele prijzen te hanteren, hetgeen klanten zal aantrekken die anders misschien geen producten kunnen zien, horen of proeven die zij misschien lekker vinden en misschien zelfs niet willen. Voorraadvermindering is echter een langzaam en moeilijk proces om tot een goed einde te brengen. Sommige technieken kunnen helpen voorkomen dat het bullwhip-effect optreedt. Een systeem zoals Demand Driven MRP maakt gebruik van actuele vraagsignalen en kleine capaciteitsbuffers om de toeleveringsketen te helpen en om wendbaarder te zijn wanneer de markt iets extra's vraagt.

 

Onjuiste vraag verwachting

De meest voorkomende oorzaak van foutieve vraagprognoses zijn onjuiste vraagparameters. demandplanners weten vaak niet dat ze te maken hebben met een opleving van de vraag als gevolg van het bullwhip-effect. Is de vraag veranderd als gevolg van prijsschommelingen of seizoensgebonden vraag? Had uw concurrent productieproblemen die de extra vraag veroorzaakten? Dit zijn allemaal belangrijke factoren die bijdragen tot verstoorde vraagsignalen. Beschikt uw bedrijf over de vereiste vraaginformatie om een hoge nauwkeurigheid van de forecast te bereiken? Tijdens de Certified Professional Planner cursus gaan we dieper in op deze verschillende parameters om het bullwhip effect te herkennen en te weten hoe ermee om te gaan.

Verhogen van transparantie tussen leveranciers en klanten

Het is een gegeven dat u niet meer bij een leverancier zult kopen wanneer u niet kunt kopen wat u wilt hebben. Het is echter nog lang niet gezegd dat leveranciers niet transparant kunnen zijn en het een stuk gemakkelijker en aangenamer kunnen maken. Dit is vooral belangrijk omdat het beheer van de toeleveringsketen steeds crucialer wordt in steeds meer geglobaliseerde ondernemingen.

 

Beperk uitverkoop en promoties

Om het bullwhip-effect te voorkomen, is het een mogelijkheid om geen bulkkortingen meer te geven, en de vraag van de klant alleen te laten zijn wat hij werkelijk nodig heeft. Verlaag de minimum bestelhoeveelheid, gebruik elektronische gegevensuitwisseling, en werk samen met uw klanten en leveranciers om regelmatige aankooppatronen vast te stellen. Prijsschommelingen zijn ook een factor die bijdraagt tot het bullwhip-effect van de toeleveringsketen

Beperk Lead Times

De lead time kan worden verkort met behulp van het aanbod. De doorlooptijd kan worden verkort met behulp van voorraadreductie, een techniek waarbij u het aantal producten en materialen op uw productielijn vermindert en ze samenvoegt tot grotere, goedkopere hoeveelheden. Deze methode kan het voorraadbeheer en de doorlooptijd aanzienlijk verbeteren.

Bullwhip Effect In Supply Chain

De effecten van het bullwhip-effect op een toeleveringsketen zijn misschien niet meteen logisch, maar bedenk dat in de meeste bedrijven voorraadcontrole en voorraadbeheer een topprioriteit zijn geworden voor managers als gevolg van de toegenomen verwachtingen van de consument inzake een snellere en goedkopere toeleveringsketen en bestelprocessen. Ook de behoeften van de klant veranderen, waardoor bedrijven gedwongen worden voldoende voorraad aan te houden en grotere hoeveelheden te bewaren om verzending op dezelfde dag te kunnen aanbieden.

Waar heeft het bullwhip effect de grootste impact?

De effecten van het "bullwhip"-effect op het aanbod zijn het grootst geweest in tijden van marktstress, zoals hierboven geïllustreerd. Het effect is het grootst geweest voor de voedselproductie, omdat de toegenomen vraag naar voedselproducten is beantwoord met een overaanbod door overbevoorrading. Sommige grondstoffenleveranciers hebben ervoor gekozen tegen de historische trends in te gaan om aan de vraag te voldoen wanneer andere bedrijven te weinig goederen hebben. Deze bedrijven gebruiken het "bullwhip"-effect in hun voordeel en voorkomen een slechte klantenservice door hun managementgedrag te modelleren.

Interne supply chain effecten

Het effect kan worden veroorzaakt door een verandering in de voorraad of de vraag naar het product, maar ook door een verandering in de voorraad en de vraag van een leverancier of een importeur, die kan worden gedreven door de veranderende behoeften van klanten, de noodzaak om te voldoen aan verkoop- of andere. Veel van deze fluctuaties vinden intern bij een bedrijf plaats. Word een bepaald onderdeel verkocht als spare part? word er wel eens een batch afgekeurd? beiden kunnen zorgen voor een te kort in eerste instantie en een overschot op de langere termijn.

Demand Driven MRP

Een van de toekomstige trends om het Bullwhip-effect te voorkomen is DDMRP. Dit systeem helpt door gebruik te maken van buffervoorraden en die te gebruiken om het bedrijf te beschermen tegen vraagveranderingen en prognosefouten. Een van de pijlers van DDMRP is het verhogen van de doorstroming in een bedrijf, waardoor het wendbaarder wordt. Zij doen dit door alleen een productierun te starten wanneer er een echte vraag van de klant naar een bepaald product is. In de afgelopen jaren hebben bedrijven die DDMRP gebruiken bewezen veerkrachtiger te zijn en de klantenservice te verhogen in moeilijke tijden.

Gewaardeerd door onze klanten met een:

pcp.jpg

logo ascm consulting partner.png

Contactgegevens

Telefoonnummer: 085 4013474
E-mailadres[email protected]

KVK nummer: 71052208

Ga direct naar:

 

© Visie Partners B.V. | Privacy policy | Algemene voorwaarden